This paper explores the relationship between educational institutions, migrant Roma families from Romania, and local policies in three Italian cities. Particular reference will be made to individuals experiencing precarious housing conditions in the years before the so-called Nomad Emergency and up until the development of the first National Strategy for the Inclusion of Roma, Sinti and Caminanti (Unar, 2012). Based on the analysis of selected life trajectories collected as part of a multi-year international project, the research lists and explores the various forms of interaction between schools, Roma students, and the local context. It then describes how schools promote or hinder schooling and social inclusion through dialogue with local stakeholders, including public administrations, associations, and citizen-led initiatives.

Il contributo intende approfondire il tema delle relazioni tra istituzione scolastica e famiglie rom migranti provenienti dalla Romania e politiche locali, in tre città italiane. Si farà in particolare riferimento a persone in condizioni di precarietà abitativa negli anni precedenti la cosiddetta Emergenza Nomadi fino all’elaborazione della prima Strategia Nazionale di Inclusione di rom, sinti e caminanti (Unar, 2012). La ricerca, basata sull’analisi di una selezione di traiettorie di vita raccolte nell’ambito di un progetto pluriennale internazionale, elenca ed esplora le diverse forme di interazione tra scuole, studenti rom e contesto locale al fine di descrivere il ruolo della scuola nel favorire o meno percorsi di scolarizzazione e inclusione sociale attraverso l’interlocuzione con i diversi attori locali quali pubbliche amministrazioni, associazionismo, movimenti volontaristici di cittadini e cittadine.

Persico, G., Pasta, S. (2025). Le relazioni tra scuola, famiglie rom migranti e politiche locali. Traiettorie formative e precarietà abitativa. EDUCAZIONE INTERCULTURALE, 23(1), 56-70 [10.6092/issn.2420-8175/22015].

Le relazioni tra scuola, famiglie rom migranti e politiche locali. Traiettorie formative e precarietà abitativa

Persico G.
Co-primo
;
2025

Abstract

This paper explores the relationship between educational institutions, migrant Roma families from Romania, and local policies in three Italian cities. Particular reference will be made to individuals experiencing precarious housing conditions in the years before the so-called Nomad Emergency and up until the development of the first National Strategy for the Inclusion of Roma, Sinti and Caminanti (Unar, 2012). Based on the analysis of selected life trajectories collected as part of a multi-year international project, the research lists and explores the various forms of interaction between schools, Roma students, and the local context. It then describes how schools promote or hinder schooling and social inclusion through dialogue with local stakeholders, including public administrations, associations, and citizen-led initiatives.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
Romanian Roma migrants, schooling, local policies, precarious housing
rom romeni migranti, scolarizzazione, politiche locali, precarietà abitativa
Italian
2025
23
1
56
70
open
Persico, G., Pasta, S. (2025). Le relazioni tra scuola, famiglie rom migranti e politiche locali. Traiettorie formative e precarietà abitativa. EDUCAZIONE INTERCULTURALE, 23(1), 56-70 [10.6092/issn.2420-8175/22015].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Persico-2025-Educazione Intercult-VoR.pdf

accesso aperto

Tipologia di allegato: Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza: Creative Commons
Dimensione 275.13 kB
Formato Adobe PDF
275.13 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/558651
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact