This paper explores the relationship between educational institutions, migrant Roma families from Romania, and local policies in three Italian cities. Particular reference will be made to individuals experiencing precarious housing conditions in the years before the so-called Nomad Emergency and up until the development of the first National Strategy for the Inclusion of Roma, Sinti and Caminanti (Unar, 2012). Based on the analysis of selected life trajectories collected as part of a multi-year international project, the research lists and explores the various forms of interaction between schools, Roma students, and the local context. It then describes how schools promote or hinder schooling and social inclusion through dialogue with local stakeholders, including public administrations, associations, and citizen-led initiatives.
Il contributo intende approfondire il tema delle relazioni tra istituzione scolastica e famiglie rom migranti provenienti dalla Romania e politiche locali, in tre città italiane. Si farà in particolare riferimento a persone in condizioni di precarietà abitativa negli anni precedenti la cosiddetta Emergenza Nomadi fino all’elaborazione della prima Strategia Nazionale di Inclusione di rom, sinti e caminanti (Unar, 2012). La ricerca, basata sull’analisi di una selezione di traiettorie di vita raccolte nell’ambito di un progetto pluriennale internazionale, elenca ed esplora le diverse forme di interazione tra scuole, studenti rom e contesto locale al fine di descrivere il ruolo della scuola nel favorire o meno percorsi di scolarizzazione e inclusione sociale attraverso l’interlocuzione con i diversi attori locali quali pubbliche amministrazioni, associazionismo, movimenti volontaristici di cittadini e cittadine.
Persico, G., Pasta, S. (2025). Le relazioni tra scuola, famiglie rom migranti e politiche locali. Traiettorie formative e precarietà abitativa. EDUCAZIONE INTERCULTURALE, 23(1), 56-70 [10.6092/issn.2420-8175/22015].
Le relazioni tra scuola, famiglie rom migranti e politiche locali. Traiettorie formative e precarietà abitativa
Persico G.Co-primo
;
2025
Abstract
This paper explores the relationship between educational institutions, migrant Roma families from Romania, and local policies in three Italian cities. Particular reference will be made to individuals experiencing precarious housing conditions in the years before the so-called Nomad Emergency and up until the development of the first National Strategy for the Inclusion of Roma, Sinti and Caminanti (Unar, 2012). Based on the analysis of selected life trajectories collected as part of a multi-year international project, the research lists and explores the various forms of interaction between schools, Roma students, and the local context. It then describes how schools promote or hinder schooling and social inclusion through dialogue with local stakeholders, including public administrations, associations, and citizen-led initiatives.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Persico-2025-Educazione Intercult-VoR.pdf
accesso aperto
Tipologia di allegato:
Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza:
Creative Commons
Dimensione
275.13 kB
Formato
Adobe PDF
|
275.13 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


