The article presents the experience of an educational team that has been working since 2018 on issues of continuity and the integrated zero-six system in support of the Municipality of Cinisello and, from 2024 to 2027, of the surrounding area (Cinisello Balsamo, Bresso, Cormano, Cusano Milanino). It outlines the actions that have been carried out, the research-action methodology adopted, and the educational style used to support the planning of the zero-six governance. It also describes the plans for the coming years, starting from a joint and negotiated project. Based on national and international legislative documents, the actions, methodologies, and style take shape in the broader project of establishing a system capable of providing continuity, coherence, and consistency not only to the educational path of each child, but also support to the path of each family that comes into contact with the services, and last but not least, to the professional path of the educational staff and all those who work in the services and contribute to their quality.
L’articolo presenta l’esperienza di un équipe pedagogica attiva dal 2018 sui temi della continuità e del sistema integrato zero-sei a supporto del Comune di Cinisello e dal 2024 fino al 2027 del relativo ambito territoriale (Cinisello Balsamo, Bresso, Cormano, Cusano Milanino). Delinea le azioni che sono state svolte, la metodologia di ricerca-azione adottata e lo stile pedagogico utilizzati per sostenere la progettualità del tavolo zero-zei e della governance. Inoltre descrive la progettualità messa in campo per le prossime annualità a partire da una progettualità congiunta e negoziata. A partire dai documenti normativi nazionali e internazionali le azioni, le metodologie e lo stile prendono corpo nel più ampio progetto di costituire un sistema capace di dare continuità, organicità e coerenza non solo al percorso formativo di ogni bambina e bambino, ma anche supporto al percorso di ogni famiglia che entra in contatto con i servizi, e ultimo, ma non meno importante, al percorso professionale del personale educativo e di tutte le figure che lavorano nei servizi e che concorrono alla loro qualità.
Antonacci, F., Braga, P., Gambacorti Passerini, M., Schiavone, G. (2025). Abitare la continuità zero-sei. Supervisione e consulenza pedagogica per l’ambito del Comune di Cinisello. I PROBLEMI DELLA PEDAGOGIA, LXXI(1), 33-45 [10.14668/PdP_71103].
Abitare la continuità zero-sei. Supervisione e consulenza pedagogica per l’ambito del Comune di Cinisello
Antonacci, F
;Braga, P
;Gambacorti Passerini, MB
;Schiavone, G
2025
Abstract
The article presents the experience of an educational team that has been working since 2018 on issues of continuity and the integrated zero-six system in support of the Municipality of Cinisello and, from 2024 to 2027, of the surrounding area (Cinisello Balsamo, Bresso, Cormano, Cusano Milanino). It outlines the actions that have been carried out, the research-action methodology adopted, and the educational style used to support the planning of the zero-six governance. It also describes the plans for the coming years, starting from a joint and negotiated project. Based on national and international legislative documents, the actions, methodologies, and style take shape in the broader project of establishing a system capable of providing continuity, coherence, and consistency not only to the educational path of each child, but also support to the path of each family that comes into contact with the services, and last but not least, to the professional path of the educational staff and all those who work in the services and contribute to their quality.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
2025-Problemi Pedagogia-VoR.pdf
accesso aperto
Descrizione: Indice
Tipologia di allegato:
Other attachments
Licenza:
Altro
Dimensione
44.93 kB
Formato
Adobe PDF
|
44.93 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
|
Antonacci-2025-Problemi Pedagogia-VoR.pdf
Solo gestori archivio
Tipologia di allegato:
Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza:
Tutti i diritti riservati
Dimensione
241.44 kB
Formato
Adobe PDF
|
241.44 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


