Since the establishment of the ECEC system (Law 107/2015; Legislative Decree 65/2017), it seems increasingly not only justified but also desirable to talk about zero-six educational professionalism, in order to give real shape and scope to a coherent system of services and schools that incorporates the suggestions of both the law and the Linee pedagogiche per il sistema integrato “zerosei” of 2021. However, many issues continue to hinder the possible implementation of this project, which has already been in place for some time in many areas of our country, while in others it would require specific answers in order to be realised. This contribution aims to introduce some issues that currently seem to generate critical elements in the direction of achieving real and recognisable professionalism for 0-6 year olds, with the aim not of proposing solutions, but of encouraging focus on certain key issues and thus an increasingly structured discussion on the matter.

A partire dall’istituzione del sistema integrato di educazione e istruzione dalla nascita ai sei anni (L. 107/2015; d.lgs 65/2017), appare sempre più non solo giustificato, ma anche auspicabile, parlare di professionalità educative zerosei, al fine di poter dare realmente forma e diffusione ad un sistema di servizi e di scuole coerente, che raccolga le suggestioni sia della legge che delle Linee pedagogiche per il sistema integrato “zerosei” del 2021. Tuttavia, molte questioni continuano ad ostacolare in premessa il possibile compimento di questa progettualità, che in molti territori del nostro Paese è già in essere da tempo, mentre in altri avrebbe bisogno di risposte puntuali per potersi realizzare. Il contributo intende introdurre alcune questioni che oggi sembrano generare elementi di criticità nella direzione della realizzazione di una professionalità 0-6 reale e riconoscibile, con l’intento non di proporre soluzioni, bensì di favorire la focalizzazione di alcuni nodi e quindi una sempre più articolata discussione in merito.

Guerra, M., Luciano, E. (2025). Professionalità zerosei: condizioni, limiti, possibilità. I PROBLEMI DELLA PEDAGOGIA, LXXI(1), 133-148.

Professionalità zerosei: condizioni, limiti, possibilità

Guerra, M;Luciano, E
2025

Abstract

Since the establishment of the ECEC system (Law 107/2015; Legislative Decree 65/2017), it seems increasingly not only justified but also desirable to talk about zero-six educational professionalism, in order to give real shape and scope to a coherent system of services and schools that incorporates the suggestions of both the law and the Linee pedagogiche per il sistema integrato “zerosei” of 2021. However, many issues continue to hinder the possible implementation of this project, which has already been in place for some time in many areas of our country, while in others it would require specific answers in order to be realised. This contribution aims to introduce some issues that currently seem to generate critical elements in the direction of achieving real and recognisable professionalism for 0-6 year olds, with the aim not of proposing solutions, but of encouraging focus on certain key issues and thus an increasingly structured discussion on the matter.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
Professionalism, early childhood education and care system, education, regulations, career choices
Professionalità, sistema integrato zerosei, formazione, normativa, scelte professionali
Italian
2025
LXXI
1
133
148
reserved
Guerra, M., Luciano, E. (2025). Professionalità zerosei: condizioni, limiti, possibilità. I PROBLEMI DELLA PEDAGOGIA, LXXI(1), 133-148.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Guerra-2025-Probl Pedagogia-VoR.pdf

Solo gestori archivio

Tipologia di allegato: Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza: Tutti i diritti riservati
Dimensione 252.81 kB
Formato Adobe PDF
252.81 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/566283
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact