Focusing on resources more easily generates experiences of interconnectedness, collaboration or educational solidarity that can amplify families’ individual resources by generating shared assets (in terms of social capital, Coleman, 1988); focusing on weaknesses or fragilities, on the contrary, seems to induce greater division or separation. The article reflects on the need for strengths-based pedagogical efforts on the part of Early Childhood Education and Care Services to promote networks “with” and “among” families, reconceptualizing the school-family relationship from the perspective of social capital and transformative pedagogy.
La focalizzazione sulle risorse genera con più facilità esperienze di interconnessione, di col-laborazione o di solidarietà educativa che possono amplificare le risorse individuali delle fa-miglie generando un patrimonio condiviso (in termini di capitale sociale, Coleman, 1988); la centratura sulle debolezze o fragilità, al contrario, sembra indurre una maggiore divisione o separazione. L’articolo riflette sulla necessità di un impegno pedagogico strengths-based da parte dei servizi per l’infanzia per promuovere reti “con” e “tra” le famiglie a partire da una ri-lettura della relazione scuola-famiglia in un’ottica di capitale sociale e pedagogia trasformativa.
Bove, C. (2025). Costruire reti solidali: la relazione tra famiglie e servizi per l’infanzia in una prospettiva pedagogica strengths-based. RIVISTA ITALIANA DI EDUCAZIONE FAMILIARE, 26(1), 11-23 [10.36253/rief-17540].
Costruire reti solidali: la relazione tra famiglie e servizi per l’infanzia in una prospettiva pedagogica strengths-based.
Bove, CM
2025
Abstract
Focusing on resources more easily generates experiences of interconnectedness, collaboration or educational solidarity that can amplify families’ individual resources by generating shared assets (in terms of social capital, Coleman, 1988); focusing on weaknesses or fragilities, on the contrary, seems to induce greater division or separation. The article reflects on the need for strengths-based pedagogical efforts on the part of Early Childhood Education and Care Services to promote networks “with” and “among” families, reconceptualizing the school-family relationship from the perspective of social capital and transformative pedagogy.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Bove-2025-Rivista Italiana Di Educazione Familiare-VoR.pdf
accesso aperto
Descrizione: This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Tipologia di allegato:
Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza:
Creative Commons
Dimensione
574.21 kB
Formato
Adobe PDF
|
574.21 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


